Офіціант, бармен

ОФІЦІАНТ — БАРМЕН

Професія офіціанта-бармена — це мистецтво, яке допомагає зробити прийом їжі естетичним дійством. Адже людині притаманно не просто втамовувати почуття голоду, а отримувати задоволення від зовнішнього вигляду страв, їх аромату, оформлення. Сама атмосфера трапези не тільки сприяє травленню, але і дає можливість розслабитися, відпочити, забути про поточні проблеми.

Історія професії

Професія офіціанта має довгу історію. В Росії офіціанти з’явилися разом з ресторанами європейського типу. В середині ХІХ століття тільки один заклад в Москві «Слов’янський базар» носив назва ресторану. Решта харчових закладів іменувалася трактирами. Офіціантові належало носити фрак, білий жилет, краватку-метелик і рукавички, бути поголеним і постриженим, на відміну від полових, які обслуговували відвідувачів в трактирах і були одягнені в білі сорочки навипуск. В основному, полові були з селян. Хлопчика брали в підручні, і він протягом чотирьох років освоював ази професії, починаючи з мийника посуду і прибиральника.

Потім молода людина поступово оволодівала наукою подачі страв, роботи з клієнтами, правилами розрахунку. Тільки після цього він міг надягати білу сорочку і шовковий пояс, за який ховався «лопатник»- пращур блокнота з відділенням для грошей для розрахунку з клієнтами. Спочатку полові не отримували платню за роботу, а платили за те, що працюють. Розрахунок полового із закладом проводився марками-еквівалентами грошей. Марки отримували з каси і обмінювали на гроші від клієнтів. Чайові здавалася в буфет і в кінці дня ділилися між всіма.

Особливості професії

Професія офіціанта-бармена має три складові: правила сервіровки столу, правила і технічні прийоми обслуговування гостей і основні правила етикету. Офіціанти не тільки обслуговують відвідувачів, сервіруючи столи відповідно до встановлених стандартів, стежачи за чистотою, станом і комплектністю столових приборів, посуду, скатертин і серветок. Вони повинні добре знати меню, основні і сезонні блюда і напої, які пропонують гостям.

Хороший офіціант повинен зуміти дати пояснення по кожному блюду з меню, знати, з яких продуктів готується кожне блюдо, які соуси можуть бути запропоновані до вибраного блюда, знати і пропонувати вина до замовлення, розповівши при цьому клієнтові про сорт запропонованого вина. Значить, офіціант повинен мати відмінну пам’ять. 

Прекрасне знання асортименту — тільки одна з вимог до офіціанта.

Крім цього потрібно знати етикет обслуговування: як і з якого боку подавати блюда, стежити за наповненістю келихів, уміти розкласти замовлення із загального блюда на порційні тарілки, вчасно подати рахунок. Уміння спілкуватися з різними людьми — це невід’ємний навик для роботи офіціантом. Офіціант в рамках своєї компетенції може вирішити проблему, що виникла у клієнта. І головні якості, якими повинен володіти офіціант, — це мобільність, стійкість до стресів, ввічливість. Офіціантові просто необхідно знати основи психології, розбиратися в тонкощах настрою клієнта.

Необхідні якості

Офіціант повинен мати презентабельну зовнішність, адже він — обличчя ресторану (кафе, їдальні). Офіціант це та людина, яка створює атмосферу за кожним столиком. Йому необхідно створити таку атмосферу, щоб відвідувач захотів ще раз прийти. 
Встановити контакт з відвідувачами ресторану, кафе, бару — це не просто уміння, вести професійний діалог (запитати — відповісти). Це і до місця сказаний жарт, і підбадьорюючий погляд, і усмішка, що викликає симпатію, і стримана манера триматися. "Громадське харчування — це бізнес, заснований на особистому спілкуванні.

Вимоги до офіціанта — бармена

Загальна вимога для офіціанта — хороші зовнішні дані. Офіціант професія публічна, тому на роботу в престижний ресторан, ніколи не візьмуть дівчину не доглянуту або з дефектами мови.

Заробіток та перспективи зайнятості

Сьогодні ресторанний бізнес бурхливо розвивається і постійно потребує кваліфікованих кадрів. Тому офіціанти зараз дуже затребувані на ринку праці. Зараз потреба в кваліфікованих фахівцях в ресторанному бізнесі настільки зросла, що багато крупних фірм організовують власні структури по навчанню персоналу.

Заробітна плата залежить від результатів праці і визначається тарифними ставками, різноманітними надбавками, доплатами, додатковими винагородами та преміями за результатами і якістю роботи за місяць. 

Розміри заробітної плати залежать від кваліфікаційного рівня працівника та конкретно відпрацьованого часу. Оплата праці на підприємствах, що у приватній власності, здійснюється на підставі контракту, в якому після двобічної домовленості визначається розмір заробітної плати.